Cel mai important lucru este să ne uităm de unde plecăm, unde vrem să ajungem, în cât timp vrem să facem asta și apoi ne gândim cum. 1) Unde suntem: avem o structură prea mare, ineficientă și subfinanțată sau cel puțin prost administrată. Din păcate, trăim în țara unde șoferul inspectorului poate influența cine va fi următoarea directoare de școală. 2) Unde vrem să ajungem: nu trebuie să reinventăm roata, putem să luăm ca exemplu modelul finlandez. 3) În cât timp: minim 1 an de zile de pregătire, 1 an de testare (pe o grupă 0 unde părinții înscriu copii de bună voie) și 1 an de implementare, astfel încât din momentul implementării, elevii noi vor putea să meargă pe noua structură de învățământ. Cum? – Pentru ambele variante de mai jos, trebuie să avem o finanțare corespunzătoare. Aici începe distracția 😊 În primul rând, cel mai important lucru este să scoatem sistemul de învățământ din subordinea ministerului, printr-un referendum, astfel încât să fim siguri că poți să te ții de un plan pe termen lung, fără să fie influențat politic. Cam cum ar trebui să fie Justiția, dar fără nominalizări politice. Interimatul până la înființarea noii structuri o va asigura ministrul învățământului, după care acest minister trebuie să se transforme sau să dispară, depinde de competența personalului. I) O soluție: Noul lider să aibă doar 40% din puterea conducerii, restul de 60% să aparțină unei comisii de conducere din 6 oameni, fiecare cu câte 10%. Atât liderul cât și membrii comisiei să aibă doar un singur mandat, fără excepție, să fie de maxim 4 ani iar ocuparea tuturor posturilor să fie făcute prin concurs. Nimeni nu trebuie să aibă putere deplină, dar o fișă a postului bine stabilită cu consecințe în caz de nu este urmată. Concursul pentru membrii comisiei de conducere să aibă un decalaj de doi ani față de cel al liderului, astfel încât fiecare lider va prinde două comisii și fiecare comisie va prinde doi lideri. Este foarte important să aibă aceeași viziune, nu același grup de prieteni. Concursul liderului dar și al membrilor să fie organizat de cel puțin 3 rectori de prestigiu ale universităților internaționale, dacă vorbim de o Uniune Europeană, hai să gândim ca și o uniune și să ne ajutăm între noi. Condiție minimă a fiecărui candidat este să aibă master de Management la o universitate de prestigiu sau să fi avut o poziție de management superior cu rezultate reale în mediul privat. Inspectorii școlari, înlocuiți prin concurs de profesori cu viziune, iar rolul lor să se transforme în “profesorul profesorului”. Aici mandatul se poate repeta o singură dată, dar tot printr-un concurs susținut de comisiile de conducere + lider când se termină mandatul. Ulterior, rolul inspectorului va fi să asigure pregătirea cadrelor didactice pentru reformare, respectiv schimbare de mentalitate. II) A doua soluție: O colaborare pentru cei 3 ani cu o comisie finlandeză care să asigure transformarea sistemului de învățământ după modelul lor. Idee de bază este: depolitizarea sistemului de învățământ și transformarea lui într-un sistem bazat pe competențe, dar și menținerea lui în această formă. Unul din rolurile conducerii, pe lângă administrarea structurii, este de a se asigura că fiecare materie studiată aduce un plus de valoare “meseriei” pe care elevul și-o alege. Totodată, să țină pasul cu tot ce e nou pe piață. Exemple de materii ce ar putea fi create: Inovații tehnologice, Trenduri, Leadership interactiv, etc. Închei cu un motto vechi de-al meu: Una dintre problemele principale ale sistemului de învățământ este transformarea în conservatori a celor ce promovau odată inovația.
Category: Dileme